Obiectivul Programului îl reprezintă dezvoltarea infrastructurii velo în România prin finanțarea pistelor de biciclete.
Indicatorii de performanţă ai Programului sunt:
a) L - lungimea totală a pistelor pentru biciclete rezultată în urma implementării programului (km);
b) R - reducerea cantității emisiilor de CO2 (km).
Prin Program se finanţează:
a) realizarea de piste pentru biciclişti pe partea carosabilă sau acostament;
b) realizarea de piste pentru biciclişti pe amplasament nou, altul decât drum carosabil, acostament sau trotuar;
c) realizarea de piste pentru biciclişti în cadrul trotuarelor.
Pistele de biciclete menționate anterior și care trebuie să asigure deplasarea dus-întors în cadrul unui traseu, pot fi:
a) cu un singur sens, care se amenajează pe ambele părți ale străzii, câte una pentru fiecare sens de circulație, pe toată lungimea traseului;
b) cu două sensuri, care se amenajează pe o singură parte a străzii, pe toată lungimea traseului.
Etapele sesiunii de finanţare
Etapele sesiunii de finanțare sunt următoarele:
a) publicarea pe pagina de internet a AFM a anunţului de deschidere a sesiunii de finanţare;
b) transmiterea dosarelor de finanţare;
c) etapa I: analiza conformităţii administrative a documentelor depuse, a eligibilităţii solicitantului, eligibilității proiectului şi stabilirea cheltuielilor eligibile în baza documentelor prevăzute pentru etapa I.
d) publicarea pe pagina de internet a AFM a listei proiectelor respinse, în urma analizei dosarelor de finanţare din etapa I;
e) depunerea şi soluţionarea contestaţiilor;
f) etapa a II-a: analiza eligibilităţii proiectului şi a cheltuielilor în baza documentelor prevăzute pentru etapa II.
g) aprobarea proiectelor în vederea finanțării, după parcurgerea etapelor I și a II-a;
h) publicarea pe pagina de internet a AFM a rezultatelor analizei dosarelor de finanţare din etapa a II-a; i) depunerea şi soluţionarea contestaţiilor;
j) încheierea contractelor de finanţare;
k) implementarea proiectului;
l) monitorizarea proiectului;
m) raportarea către autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului a modului de utilizare a sumelor din veniturile obţinute în urma scoaterii la licitaţie a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră şi a cantităţii de CO2 diminuate prin instalarea staţiilor, conform indicatorului calculat.
Categorii de solicitanţi eligibili și criterii de eligibilitate a solicitantului
Sub rezerva îndeplinirii cumulative a criteriilor de eligibilitate, sunt eligibile pentru a participa în cadrul Programului unitățile administrativ-teritoriale, organizate la nivel de județ, comună, oraș, municipiu de rang I/II, Municipiul București și subdiviziunile administrativ-teritoriale ale acestuia.
Pot fi finanţate prin Program proiectele depuse de către solicitanții care:
a) acţionează în nume propriu;
b) sunt proprietari/administratori ai terenului pus la dispoziție pentru realizarea proiectului, conform declarației pe propria răspundere din cererea de finanțare;
c) imobilul este liber de sarcini, nu face obiectul unui litigiu în curs de soluţionare la instanţele judecătoreşti, nu face obiectul vreunei revendicări potrivit unei legi speciale sau dreptului comun, nu face obiectul procedurii de expropriere pentru cauză de utilitate publică, potrivit declarației pe proprie răspundere din cererea de finanțare;
d) nu se află în stare de insolvenţă, nu se află în procedură de executare silită, nu se află într-o altă situaţie similară legal reglementată, potrivit declarației pe proprie răspundere din cererea de finanțare;
e) nu sunt înregistrați cu fapte sancţionate de legislaţia financiară şi fiscală, potrivit declarației pe proprie răspundere din cererea de finanțare;
f) nu au fost condamnați pentru infracţiuni împotriva mediului, prin hotărâre judecătorească definitivă, potrivit declaraţiei pe proprie răspundere din cererea de finanţare;
g) au îndeplinite obligaţiile de plată a taxelor, impozitelor şi amenzilor către bugetul de stat, bugetele locale, conform prevederilor legale în vigoare;
h) au îndeplinite obligaţiile de plată a taxelor catre bugetul Fondului pentru mediu;
i) nu au obţinut şi nu sunt pe cale să obţină finanţare prin proiecte ori programe finanţate din alte fonduri publice, inclusiv fonduri comunitare, pentru realizarea investiţiei care urmează a fi realizată prin Program, potrivit declaraţiei din cererea de finanţare.
În cazul în care cheltuielile eligibile ale proiectului depășesc sumele maxime prevăzute, diferența este susținută de solicitant.
Cuantumul finanţării
Finanţarea se acordă în procent de 100% din cheltuielile eligibile în limita sumelor ce pot fi acordate pentru fiecare categorie de solicitanţi.
Finanţarea se acordă pentru fiecare categorie de solicitant, după cum urmează:
a) UAT – Municipiul București – maximum 50.000.000 lei;
b) subdiviziunea Municipiului București - maximum 30.000.000 lei;
c) UAT– municipiu de rang I - maximum 25.000.000 lei;
d) UAT– municipiu de rang II - maximum 20.000.000 lei;
e) UAT– oraș – maximum 15.000.000 lei;
f) comună cu mai puțin de 5.000 de locuitori – maximum 2.500.000 lei;
g) comună cu mai mult de 5.000 de locuitori – maximum 5.000.000 lei;
h) UAT - județ – maximum 15.000.000 lei.
În cadrul proiectelor, suma maximă care poate fi finanţată pentru realizarea unui km de traseu de piste de bicicliști și care reprezintă 100% din valoarea totală a cheltuielilor eligibile este:
a) 1.000.000 lei/km pentru pistele de bicicliști care presupun lucrări pe amplasamente separate de drum, neamenajate ca trotuar sau parte carosabilă;
b) 350.000 lei/km pentru pistele de bicicliști care presupun lucrări pe carosabil sau trotuar existent.
Criterii de eligibilitate a proiectului
Este eligibil proiectul care îndeplineşte următoarele cerințe tehnice:
a. traseele propuse sunt trasee urbane, comunale și/sau care fac legătura între unitățile administrativ-teritoriale prevăzute anterior la literele a) – g);
b. în cadrul traseelor urbane sau comunale, pistele de bicicliști vor asigura conectarea între oricare dintre următoarele: zone rezidențiale, instituții de învâțământ, zone industriale, clădiri de birouri, principale noduri de transport public, zone comerciale, zone de agrement, sate componente ale unităților administrativ teritoriale;
c. traseele de bicicliști vor fi realizate cu prioritate pe partea carosabilă, fiind amplasate între fluxul pietonal și cel motorizat. Acolo unde nu este posibil acest lucru, vor putea fi realizate și pe acostament, trotuar sau se pot realiza piste pe amplasament nou, separate de drum. În cazul execuției acestora pe trotuare, amplasarea pistelor de bicicliști se va face pe partea dinspre axul străzii;
d. traseele pistelor de bicicliști vor fi prevăzute obligatoriu cu spațiu de depozitare pentru biciclete;
e. traseele pentru bicicliști nu vor avea întreruperi între punctul de plecare și destinație și nu vor prezenta obstacole pe calea de rulare;
f. traseele pentru bicicliști vor fi prevăzute cu cel puțin două benzi care să asigure deplasarea dus-întors între punctul de plecare al traseului și destinație; pistele pot fi cu unul sau două sensuri, în funcție de spațiul disponibil pentru amenajare;
g. traseele de biciclete vor fi directe. Criteriul se verifică prin raportarea distanței traseului la distanța în linie dreaptă între capetele traseului. Acest raport de ocolire trebuie să fie maximum 1,2 sau, în mod excepțional, maximum 1,4; h. pistele de bicicliști vor avea asigurată obligatoriu delimitarea cu marcaj/bordură, indicator rutier și semaforizare;
i. lățimea unei benzi a pistelor pentru bicicliști cu un singur sens va fi de minim 1,5 m; în cazul pistelor pentru bicicliști cu două sensuri, lățimea minimă totală a pistei va fi 2,5 m;
j. distanța de siguranță față de traficul rutier trebuie să fie de minim 1,5 metri; k. distanța laterală față de obstacolele din vecinătate trebuie să aibă o lățime de minim 0,5 metri.
l. bordurile care delimitează traseul nu trebuie să depășească înălțimea de 5 cm. Dacă există, bordurile de delimitare trebuie să fie teșite în unghi de 45⁰;
m. gabaritul traseelor pentru biciclete trebuie să asigure o înălțime liberă de trecere de 2,40 metri.
Categorii de cheltuieli eligibile
Sunt considerate cheltuieli eligibile cele efectuate pentru:
a) cheltuielile privind investiţia de bază (cap. 4 din conținutul-cadru al devizului general aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 907/2016, cu modificările și completările ulterioare): terasamente, suprastructură, marcaje, indicatoare de circulaţie, semaforizare, lucrări privind delimitarea pistelor, punct de depozitare pentru biciclete, asigurare iluminat public nocturn;
b) cheltuielile privind lucrări de construcţii şi instalaţii aferente organizării de şantier (cap. 5.1.1 din conținutul-cadru al devizului general aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 907/2016, cu modificările și completările ulterioare);
c) cheltuieli diverse şi neprevăzute, în limita a 10% din valoarea cheltuielilor eligibile aferente capitolelor 3.5, 3.8 și 4, din conținutul-cadru al devizului general aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 907/2016, cu modificările și completările ulterioare;
d) cheltuielile efectuate pentru realizarea şi instalarea panoului de informare conținând sintagma “Proiect finanțat din Fondul pentru Mediu”;
e) taxa pe valoarea adăugată aferentă proiectului, în condiţiile în care aceasta a fost solicitată şi nu este recuperabilă, rambursabilă sau compensată prin orice alte mijloace potrivit prevederilor legale;
f) cheltuielile pentru proiectare și asistență tehnică (cap. 3.5 și 3.8 din conținutul cadru al devizului general aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 907/2016, cu modificările și completările ulterioare) sunt eligibile cumulat, în limita a 6% din valoarea cheltuielilor eligibile aferente investiției de bază;
g) cheltuielile cu consultanța (cap. 3.7 din conținutul-cadru al devizului general aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 907/2016, cu modificările și completările ulterioare) sunt eligibile în limita a 4% din valoarea cheltuielilor eligibile aferente investiției de bază
Cheltuielile prevăzute la lit. a) - e) sunt considerate eligibile numai dacă sunt efectuate după încheierea contractului de finanțare.
Conţinutul dosarului de finanţare
1. Dosarul de finanţare depus în Etapa I va cuprinde următoarele documente:
a) cererea de finanţare, completată integral prin tehnoredactare și semnată cu semnătură electronică calificată de către reprezentantul legal sau de către împuternicitul acestuia;
b) împuternicirea/actul administrativ prin care persoana care va semna cererea de finanțare este mandatată de către reprezentantul legal în acest sens, după caz;
c) certificatul de atestare fiscală privind obligaţiile de plată către bugetul de stat, emis pe numele solicitantului de către organul teritorial de specialitate al Ministerului Finanţelor, în termen de valabilitate la data transmiterii dosarului de finanțare;
d) certificatul de atestare fiscală privind impozitele şi taxele locale şi alte venituri ale bugetului local, emis pe numele solicitantului de către autoritatea publică locală în a cărei rază teritorială îşi are sediul solicitantul, în termen de valabilitate la data transmiterii dosarului de finanțare;
e) certificatul de atestare fiscală privind obligaţiile la Fondul pentru mediu, emis pe numele solicitantului persoană juridică, eliberat de către AFM, în termen de valabilitate la data depunerii dosarului de finanţare sau declaraţia pe propria răspundere de unde să rezulte că solicitantul și-a îndeplinit toate obligațiile la Fondul pentru mediu, respectiv a depus toate declarațiile privind obligațiile la Fondul pentru mediu și nu are sume datorate la data depunerii dosarului de finanţare; declaraţia va fi dată sub sancţiunea prevederilor penale privind falsul în declaraţii şi va fi asumată prin semnătură electronică de către reprezentantul legal sau a împuternicitului acestuia;
f) deviz general al obiectivului de investiții, întocmit conform Hotărârii Guvernului nr. 907/2016 privind etapele de elaborare şi conţinutul-cadru al documentaţiilor tehnico-economice aferente obiectivelor/proiectelor de investiţii finanţate din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, cu modificările şi completările ulterioare, de către un proiectant de specialitate, care va conţine defalcat categoriile de cheltuieli eligibile.
g) hotărârea consiliului local/Consiliului General al Municipiului București privind participarea în cadrul Programului, prin care se aprobă:
1. depunerea cererii de finanțare;
2. devizul general prevăzut la lit. f), pentru proiectul respectiv.
În situația în care proiectul depus în Etapa I nu a fost respins, în termen de 90 de zile de la recepționarea rezultatului procesului de analiză, solicitantul va transmite documentele din etapa a II-a, respectiv:
a)studiul de fezabilitate, elaborat conform prevederilor HG 907/2016 privind etapele de elaborare şi conţinutul-cadru al documentaţiilor tehnico-economice aferente obiectivelor/proiectelor de investiţii finanţate din fonduri publice. Studiul de fezabilitate va conține obligatoriu și studiu de trafic/circulație care să demonstreze necesitatea și utilitatea alegerii traseelor pistelor pentru bicicliști propuse prin proiect, în scopul reducerii traficului motorizat pe tronsoanele repective. Studiul de fezabilitate va cuprinde obligatoriu și certificatul de urbanism și avizele de principiu solicitate prin documentul respectiv, pentru proiectul propus. Studiul de fezabilitate va demonstra respectarea criteriilor de eligibilitate ale proiectului. În cazul în care sunt propuse mai multe amplasamente, studiul de fezabilitate va prezenta detalierea costurilor pentru fiecare amplasament. De asemenea, în cazul în care se consideră că anumite capitole din structura cadru a studiului de fezabilitate nu sunt necesare pentru proiectul propus, proiectantul de specialitate va motiva în scris lipsa acestora (excepție fac elementele descrise mai sus care sunt elemente obligatoriu de prezentat);
b) hotărârea consiliului local/Consiliului General al Municipiului Bucureşti/județean /organului de decizie al solicitantului privind participarea în cadrul Programului, prin care se aprobă:
1. studiul de fezabilitate prevăzut la lit. a) și a indicatorilor tehnico-economici pentru proiectul respectiv; 2. acordul privind asigurarea contribuţiei financiare necesare realizării proiectului, pentru cheltuielile care nu sunt finanțate din Fondul pentru mediu;
c) actul de identitate al reprezentantului legal sau al împuternicitului;
d)împuternicirea/actul administrativ prin care persoana care va semna contractul este mandatată de către reprezentantul legal în acest sens, după caz;
e) documentul doveditor al deschiderii de către solicitantul aprobat la Trezoreria Statului a contului de venituri încasate de la Fondul pentru mediu, în urma scoaterii la licitaţie a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră şi reprezentând finanţare nerambursabilă a proiectelor pentru protecţia mediului. Contul va avea cod/indicator bugetar 43.02.44/43.44.00.
În cazul în care valoarea totală a cheltuielilor eligibile stabilită de AFM în urma analizei conținutului studiului de fezabilitate este mai mare decât valoarea stabilită în urma analizei devizului general depus în Etapa I, solicitantul va susține diferența din surse financiare proprii
Depunerea dosarului de finanţare
Dosarele de finanțare se depun prin intermediul aplicației informatice, pusă la dispoziție de AFM. Înscrierile în aplicație se realizează în limita a 150% a bugetului alocat Programului
Analiza şi selectarea dosarelor de finanţare
Comisia de analiză verifică îndeplinirea conformității documentelor, a criteriilor de eligibilitate, completând grilele de analiză a conformității documentelor și eligibilității solicitanților și stabilește cheltuielile eligibile.
Comisia de analiză poate proceda, o singură dată pentru același motiv, la:
a) solicitarea de informații sau documente suplimentare față de cele prevăzute în ghid;
b) solicitarea remedierii/clarificării neconcordanțelor/erorilor constatate în cuprinsul documentației depuse;
c) completarea documentelor
Cu condiția îndeplinirii și a celorlalte criterii de eligibilitate, solicitantul poate fi aprobat în situația în care, din două sau mai multe amplasamente ale traseelor de bicicliști menționate în cererea de finanțare, cel puțin unul corespunde criteriilor de eligibilitate, urmând ca pentru acesta să obțină finanțare. În acest caz, proiectul poate fi implementat doar pentru amplasamentul aprobat.
Finanțarea proiectelor se realizează în baza punctajului obținut, calculat după cum urmează:
a) se acordă până la 40 de puncte pentru lungimea totală a traseelor propuse prin proiect (până la 5 km 10 puncte, între 5 km – 10 km 20 puncte, peste 10 km 40 de puncte);
b) se acordă până la 40 de puncte pentru amplasamentul pistei (piste amenajate pe trotuare 10 puncte, piste amenajate pe amplasament nou în afara trotuarelor și separat de partea carosabilă sau acostament 20 de puncte, piste amenajate pe partea carosabilă sau acostament 40 de puncte);
c) se acordă 20 puncte pentru traseele de bicicliști care asigură/au asigurat iluminat public nocturn.
Proiectele vor fi aprobate în ordinea descrescătoare a punctajului rezultat în urma analizei AFM, în limita bugetului alocat sesiunii.
În cazul în care două sau mai multe proiecte obțin același punctaj, iar bugetul alocat sesiunii nu permite finanțarea tuturor acestora, AFM procedează fie la suplimentarea bugetului, fie la departajarea solicitanților în funcție de ordinea înscrierii acestora în aplicația informatică.
Comunicarea rezultatelor
Listele proiectelor aprobate/respinse se publică pe pagina de internet a AFM. Rezultatele procesului de analiză se comunică solicitanţilor prin e-mail.
Contestaţii
Solicitanții pot formula contestaţie împotriva rezultatelor analizei evaluării proiectelor, în termen de 30 zile de la data comunicării rezultatelor. Contestaţia se poate transmite la AFM, inclusiv în format electronic.
Perfectarea contractului de finanţare şi acordarea finanţării
AFM transmite solicitanților aprobați, prin intermediul poștei electronice, contractul de finanțare.
În termen de 15 zile de la primirea contractului de finanțare,solicitanții îl vor semna cu semnătură digitală calificată și îl vor transmite către AFM prin poștă electronică.
Acordarea avansului
AFM poate acorda plată reprezentând avans, dar nu mai mult de 30% din valoarea contractului. În vederea acordării avansului, beneficiarul depune o cerere de acordare avans însoţită de contracte ferme încheiate în condiţiile legii pentru lucrări, servicii și bunuri, ofertele financiare ce au stat la baza încheierii contractelor, autorizaţie de construire dacă este cazul. Cererea de acordare avans se depune la sediul AFM sau electronic.
Decontarea cheltuielilor eligibile
Cererile de decontare/avans se depun în interiorul duratei de implementare a proiectului.
AFM finanţează cheltuieli eligibile contractate după aprobarea cererii de finanțare și realizate după semnarea contractului. Prin excepţie, se vor finanţa cheltuielile aferente realizării serviciilor de proiectare și consultanță, realizate anterior perfectării contractului.
Beneficiarul finanţării depune la sediul AFM sau transmite electronic cererea de decontare ori nota de stingere avans, după caz, însoţită de documentele obligatorii prevăzute în anexa nr. 5 „Lista documentelor justificative” la contractul de finanțare.
Monitorizare
Monitorizarea finanțării acordate în cadrul Programului se face pe o perioadă de 3 ani de la data înregistrării raportului de finalizare la AFM.