Un nou serviciu FPC
Atat zonele urbane, cat mai ales zonele rurale trec, in ultimii ani, printr-o tranzitie rapida ce aduce cu sine atat riscuri cat si oportunitati pe termen scurt, mediu si lung. Fenomene precum depopularea, cat si decalajul intre mediul urban si cel rural sunt, deja, o realitate cu care satul romanesc se confrunta.
Conform raportului privind Indicele economiei si societatii digitale (DESI) 2022 Romania ocupa ultimul loc între statele membre ale UE (locul 28) la dimensiunea Servicii publice digitale (4a - eGuvernare), fiind pe ultimul loc la indicatorii-cheie privind procentul utilizatorilor de servicii de e-guvernare (4a1 e-Government users), formulare pre-completate și aplicarea principiului „o singură dată” (4a2 Pre-filled forms), serviciile publice digitale pentru cetăţeni (4a3 Digital public services for citizens), precum și la indicatorul privind serviciile publice digitale pentru afaceri (4a4 Digital public services for businesses).
Conceptele de digitalizare si de “smart city” reprezinta o nouatate la nivelul tarii noastre. Primele oraşe din România introduse pe harta Smart City la nivel internaţional au fost Târgu-Mureş, de către IBM şi Visa în 2010, Alba Iulia, de către Siemens în 2015 şi Bucureşti – Sectorul 4, prin parteneriatul Telekom Romania – CISCO tot în 2015. Conform studiului Vegacomp Consulting, topul primelor zece oraşe, în funcţie de numărul de proiecte smart, în plan, în curs de implementare sau livrate este:
- Alba Iulia – 72 proiecte
- Oradea – 20 proiecte
- Cluj-Napoca – 18 proiecte
- Bucureşti – 13 proiecte
- Piatra-Neamţ -12 proiecte
- Braşov – 11 proiecte
- Arad – 11 proiecte
- Sibiu – 11 proiecte
- Constanţa – 10 proiecte
- Iaşi – 8 proiecte.
Fara indoiala, comunitatile din mediul rural si cele din urbanul mic si mediu duc o lupta de compensare a decalajelor fata de comunitatile urbane mari, care dispun de fonduri suplimentare disponibil a fi alocate in vederea digitalizarii sectorului public si de crestere a calitatii, diversivitatii si ariei de acoperire a serviciilor publice.
In acest context, Front Point Consulting SRL vine in sprijinul autoritatilor publice locale prin prestarea de servicii de intocmire a Studiului de fezabilitate digitala, conform Anexei 1 la HG nr. 941/2013
Practic, serviciul se adreseaza localitatilor din mediul rural si urban care isi doresc digitalizarea serviciilor publice si, pe cale de consecinta, imbunatatirea actului de guvernare locala. Serviciul poate fi achizitionat din catalogul SEAP al operatorului.
Se anticipeaza ca proiectul sa solutioneze in buna masura deficientele constatate si sa aduca beneficii nete, cuantificabile, ce se vor referi la:
- Creșterea gradului de satisfacție a cetățenilor față de administrația publică locală: Prin digitalizarea serviciilor publice, cetățenii vor beneficia de acces rapid și facil la informații și servicii, eliminând timpii de așteptare și birocrația. Aceasta va îmbunătăți percepția cetățenilor asupra eficienței și transparenței administrației locale.
- Asigurarea unui climat civilizat, curat și sigur pentru cetățeni: Monitorizarea parametrilor de mediu prin stațiile de monitorizare integrate în platforma de guvernare locală va permite o reacție promptă la problemele de mediu, contribuind la un mediu mai sănătos și mai sigur pentru comunitate.
- Compensarea decalajelor între urban mic și urban mare: Implementarea soluțiilor digitale va aduce localitatea la nivelul orașelor mari din România în ceea ce privește serviciile publice digitalizate. Aceasta va reduce decalajele existente și va asigura accesul locuitorilor la servicii publice de calitate.
- Creșterea calității și extinderea ariei de activitate a serviciilor publice: Digitalizarea va permite extinderea gamei de servicii disponibile online, îmbunătățind calitatea acestora și facilitând accesul cetățenilor la o varietate mai mare de servicii publice, inclusiv posibilitatea de a depune și ridica documente prin intermediul unui sistem inteligent de dulapuri (smart lockers).
- Creșterea interacțiunii cu cetățenii: Platforma de interacțiune cu cetățenii va permite o comunicare bidirecțională, facilitând trimiterea de sesizări, solicitări și feedback din partea cetățenilor. Aceasta va încuraja participarea activă a comunității în procesul de guvernare și va spori transparența și încrederea în administrația locală.
- Simplificarea procedurilor și reducerea timpilor de lucru și de așteptare: Automatizarea proceselor administrative prin RPA (Robot Process Automation) și utilizarea semnăturii electronice vor simplifica procedurile, reducând semnificativ timpii de lucru și de așteptare pentru cetățeni.
- Îmbunătățirea transparenței și a accesului la informații publice: Digitalizarea documentelor și a registrelor oficiale va facilita accesul cetățenilor la informații publice, oferind transparență totală asupra activităților administrației locale și posibilitatea de a urmări stadiul solicitărilor în timp real.
- Alinierea la inițiativele și strategiile UE: Proiectul se va alinia inițiativelor și strategiilor UE privind digitalizarea serviciilor publice, asigurând conformitatea cu reglementările europene și contribuind la crearea unui spațiu digital comun.